sâmbătă, 15 ianuarie 2011

REVIEW: WAX MUPPET la concertul de lansare al trupei Plug`n Play, Cluj . La Țevi.( 14.ian.2011)

Concertul de seara trecută susținut de trupele Wax Muppet și Plug`n Play a reușit sa adune un număr măricel de oameni, deși nu s-a bucurat de o promovare intensa pe site-uri și bloguri, așa cum se obișnuiește în general. Aceasta, se pare, a fost decizia celor care au avut inițiativa acestui concert, membrii trupei Plug`n Play, de care nu a auzit nimeni în afară de cunoscuții acestora. Asta pentru că, așa cum reiese din titlu, a fost primul lor concert.

Destul de punctuali, cei de la Plug`n Play au deschis evenimentul la ora menționată pe afiș, în formulă tipică pentru o trupă de coveruri. Mă așteptam oarecum să fie o trupă de coveruri, media de vârstă a trupei fiind de 15-16 ani. Doi chitariști, un basist, un vocalist și o duduie la tobe. Toate bune și frumoase, așa „ca la carte”, cum se poartă acum, cei 5 au declanșat isteria prin rândurile celor prezenți, dovedindu-și că au stofă de ”vedete” doar prin singurul fapt că au avut „inspirația” să apeleze la niște piese consacrate, devenite deja clișee (pentru mine, cel puțin), precum Rockstar de la Nickleback, Don t cry de la Guns n Roses, Dani California de la RHCP și altele la fel de comerciale. Ei nu au incă un stil propriu, dar s-au gândit sa se folosească de cea mai simpla metodă de a avea succes, metodă întâlnită și la alte trupe locale (Mute, Lights Out!). Publicul a fost isteric, repet, era ca și cum pe scenă nu se derula un concert de debut al unei trupe diletante, ci dimpotrivă, fete și băieți s-au întrecut în figuri urlând și fredonând la unison versurile pieselor hiper-consacrate, de parcă era sfârșitul lumii, iar acel playlist cuprindea singurele piese de care au auzit vreodată. A nu se înțelege greșit, eu nu judec faptul că oamenii s-au simțit bine, s-au dezlănțuit si au fost receptivi la mesajele venite din partea solistului (Toată lumea mânuțele sus!! Hai și acolo în spate!, you know ). Nici vorbă. Pe mine ma contrariază faptul că acest fenomen al trupelor de coveruri a devenit de o așa amploare, încât încercarea altora care se lansează cu compoziții proprii, originale, nu reușește să stârnească un val la fel de mare de sentimente pozitive pe cât ar merita.

De aici se mai poate divaga,dar este până la urmă normal să muncești de 100 de ori mai mult pentru a ajunge în punctul în care lumea să se obișnuiască, să guste și să asimileze ceva nou. Și cu toate astea, de multe ori acest efort devine redundant, nu puțini sunt cei care afirmă că s-au plictisit să mai acorde șanse și să aibă răbdarea să descopere chestii noi - e mai simplu să trăiești momentul, să te bucuri de muzica pe care toată lumea o știe, parcă merită mai mult banii pe bilet când te duci să te arunci în aer la un concert ce promovează comercialul.

În sfărșit, dupa un ultim (sau penultim) Bon Jovi, la care publicul a urlat cu atâta patos It`s my life, cei de la Plug`n Play au coborât de pe scenă, în uralele isterice ale fanelor, având satisfacția de a fi realizat exact ce și-au propus. Probabil că nimeni nu a mai sesizat micile scăpări ale vocalului la unele piese, nici micile greșeli de ritm ale tobelor, nici ușoara senzație de nesincronizare pe alocuri...but hey, a cover band is a cover band, iar lumea a avut o seara pe cinste.

Odată cu părăsirea scenei de către debutanți, la fel și oamenii au început să își tragă cojoacele și să pornească lejer, spre ieșire. Pentru ei asta a fost tot. S-au distrat suficient, nu mai conta nimic din ce urma să se desfășoare în continuare pe scenă. Tipic. Ca de obicei. Însă cei rămași (oricum parcă în număr ceva mai mare decât la celelalte concerte ale trupei Wax Muppet) și-au arătat nerăbdarea de a își consuma restul de energie și au început să aclame zgomotos numele trupei (în premieră acest lucru), până când, iată, cei doi membri ai trupei Wax Muppet și-au făcut prezența pe scenă. Nici nu a durat mult, că încă de la primele acorduri ale pieselor a început haosul. Nu mulți, dar însuflețiți cei din public - au dat startul la pogo, head-banging și sky-diving...Nu au ținut cont de limite, si-au dat tricourile jos, cineva și-a spart ochelarii, altul și-a lezat mâna - oricum, pentru cei care priveau timid, dar sfidător și contrariat de pe margine, sala de concert a fost cuprisă de un senzațional val de energie. Așa îmi explic faptul că au și intervenit niște angajați ai localului, responsabili probabil cu menținerea ordinii (dar și cu amenințările de rigoare), dintre care, unul s-a postat în fața scenei, pregătit să se impună atunci când lucrurile puteau sa devină mult prea extreme pentru el. (Eu nu înțeleg cine guvernează locarurile astea, serios, la ce se așteaptă patronii când știu că au de-a face cu un concert punk?...) În sfârșit. Printre piesele proprii interpretate cu patos de băieții de la Wax Muppet, s-a numărat la un moment dat și un cover spontan al trupei Wipers, piesa Return Of The Rat (care e posibil să fi lăsat loc unor mici scăpari pe alocuri, dar desi nu a fost ceva planificat, fără repetiții, a ieșit cât se poate de bine). S-a cerut și bis, haosul a continuat, acel individ frustrat s-a menținut pe poziție în fața scenei - concluzia e că acest concert s-a bucurat totuși de o apreciere din partea celor prezenți, care dacă de la debut încoace s-au luptat cu dileme și scepticism, acum iată - și-au dovedit poate că uneori merită să ai răbdare și sa oferi o șansă.

Acest eveniment s-a transmis mai degrabă din vorbă-n vorbă, pe facebook și myspace. Probabil că nici nu ar fi contat prea mult dacă afișul cu pricina era postat pe diverse situri și stâlpi de prin oraș.Nu știu. Poate mă înșel, dar hai să fim realiști. Era vorba de o trupa debutantă, iar alta care în ultima vreme se „bucură” doar de publicitate negativă - come on, who would have cared after all? Îmi pare bine pentru cei care totuși au venit și nu s-au lăsat manipulați de aceste preconcepții dăunătoare.

Deschid o acoladă și specific următoarele: trupa Wax Muppet NU are impresar, activitatea lor este independentă de orice formă coruptibilă de colaborare cu șerpi. Iar acea, sau acele persoane care consideră că au dreptul să lanseze afirmații și aberații pe această temă și care, implicit, ma amestecă pe mine în această malformație informativă, nu au decât să se scufunde în continuare în propriile comploturi canceroase.